Vad är Estill Voice Training?

För att ständigt bli bättre som sång- & röstcoach är det viktigt att fortsätta lära sig nya saker genom att vara öppen för ny kunskap och ifrågasätta den egna kunskapen. Därför tycker jag det var fantastiskt bra av CVI att bjuda in en gästföreläsare från Estill Voice Trainging under min utbildning till CVT-lärare.

Det var mycket intressant att höra saker från ett annat perspektiv och få inblick i en annan teknik. På två timmar hinner man såklart inte med någon djupdykning, men jag fick med mig en hyfsad översikt som jag vill dela med mig av i detta inlägg. 

Jag är medveten om att jämförelser som dessa kan uppfattas provokativa och att de som tycker om tekniken kan känna sig trampade på tårna. 

Men jag vill gärna vara med och bidra till en öppnare sångvärld där allt går att diskutera utan prestige – och det tror jag inte vi kommer närmare om jag låter detta inlägg ligga kvar som ett utkast… Om du känner ett sug av att näthata mig så ber jag dig vänligt att läsa hela inlägget först ;)

Disclaimer

Innan du läser vidare vill klargöra några saker. Jag tycker att CVT är en helt överlägsen teknik och inget annat jag kommit i kontakt med kan mäta sig med den. Den inställningen färgar såklart min beskrivning av Estill. Resterande text är alltså min uppfattning och syftet är att nyfiket reflektera och dela mina tankar, inte att svartmåla allt utom CVT. Kursiverade ord är termer inom Estill som jag själv översatt från engelska.

I korthet 

Kortfattat kan man säga att Estill bygger på 13 figurer (figures) och 6 kvalitéer (qualities). Figurerna är ställen där något kan ändras, ex höjd på struphuvud, grad av twang, munnens öppning mm. Kvalitéerna är som det låter olika röstkvalitéer och kan jämföras med CVT:s funktioner (Neutral, Curbing, Overdrive och Edge) i CVT eller med bröstklang/huvudklang inom den konventionella skolan.

Figurer

I början av presentationen var det väldans spännande! För i de 13 figurerna finns nämligen några variabler som inte alls nämns i CVT; thyroid tilt (sköldbrosk-lutning) och cricoid tilt (ringbrosk-lutning). Det innebär med andra ord att man ska kunna luta dessa brosk. När vi fick höra föreläsarens ljudexempel så tyckte jag snarare att det lät som att hon komprimerade tungan och fick en mörkare klangfärg när hon demonstrerade en av ”lutningarna”. Under Cathrine Sadolins forskning har inget sådant kunnat hittas, och tydligen så är detta också under debatt inom Estill. Till dessa lutningar ställer jag mig skeptisk – om än nyfiken!

Kvalitéer

Sedan var det dags att gå igenom kvalitéerna. Varje kvalité har ett recept som innehåller de 13 olika figurernas inställning, t ex: höjt struphuvud, mycket twang osv. Enligt recepten så ska vissa kvalitéer inte ha någon anchoring (förankring – liknas vid stöd) alls, något som går helt emot CVT och hur jag arbetar – stöd ska vi alltid ha där det behövs, och det är väldigt individuellt var det kan vara. Jag kan inte säga att x kräver mer stöd och y kräver inget. Även om det finns generella riktlinjer så är det alltid individuellt hur svårt något är. Ju svårare desto mer stödenergi behöver vi. Dessutom är stöd enligt Estill endast att spänna ryggen, medan vi inom CVT har många fler valmöjligheter!Åter till kvalitéerna så går flera av figurerna att variera inom varje kvalité. I min värld så blir det väldigt svårt – om inte omöjligt – att skilja dessa kvalitéer från varandra. Vi ställde många frågor, men desto mer jag fick veta desto mer förvirrad blev jag.

Att känna sina muskler

Det jag har svårast för inom Estill är att allt kretsar kring att man ska lära sig att kontrollera små muskler i vokaltrakten (ansatsröret) genom att känna. Om man inte kan känna vad som händer inne i halsen är det med andra ord kört. Återigen jämför jag med CVT som alltid har flera olika typer verktyg. Detta så att personer med olika inlärningsstil ska kunna ta till sig instruktionerna. Jag ser det som en otroligt viktig del i mitt yrke att kunna anpassa sitt utlärningssätt till olika individer.

Smakneutralt?

Estill säger sig vara neutral vad gäller smak. Vid föreläsningen jag var med på så tycker jag dock inte att den inställningen håller i verkligheten då föreläsaren vid flertalet tillfällen beskrev ljud som fina och fula. I CVT finns en ”neutralitet” inbyggd där det är varje enskild sångares ansvar att välja vilka ljud hen vill använda sig av. Varken teknik eller någon lärare ska ha åsikter på den punkten.

Många har användning av Estill

Trots mina stundvis hårda ord så är ju faktum att det finns många som gillar och har användning av Estill. Innan föreläsningen så pratade jag med en kompis vars vännina verkligen älskade tekniken och upplevde att den gett otroliga resultat. Själv tycker jag om en övning som kommer därifrån. Därför tror jag inte att allt är dåligt och det finns säkert poänger här och där som CVT-nördar som jag kan lära sig av. Även om jag har svårt för Estills förklaringsmodeller och struktur, så får man ju begränsat med information under bara en föreläsning. Om jag skulle dyka djupare så finns det säkert bra övningar och nya synsätt som jag skulle gilla.

Slutligen

Under föreläsningen slapp jag upptäckten om att jag valt fel sångteknik kan man säga. Inte särskilt överraskande så känner jag att ingenting kan slå CVT. Bara det faktum att Complete Vocal Institute (CVI) bjuder in gästlärare från andra tekniker tycker jag är fantastiskt. Det finns ingen prestige utan bara tanke på utveckling! Med andra ord är det ingen som kollar snett på mig för att jag säger att jag gillar en övning från Estill – istället möts jag av nyfikna frågor. Det tycker jag är coolt! Dessutom finns det verkligen många likheter mellan CVT och Estill, även om det i mina ögon känns tillkrånglat eller som att det saknas en eller två pusselbitar.. Här kan du läsa mer om Estill. Av upphovsrättsliga skäl kan jag inte publicera deras logga.

 

Har du själv positiva erfarenheter av Estill?

Jag är otroligt nyfiken, berätta gärna i en kommentar!

i kategori:

lämna en kommentar & dela